Susan Sontag

SUSAN SONTAG

Susan Sontag was een invloedrijke Amerikaanse schrijfster, essayist en criticus die bekend stond om haar intellectuele en kritische benadering van kunst en cultuur.
Ze werd geboren als Susan Rosenblatt op 16 januari 1933 in New York City en veranderde later, toen ze begon met schrijven, haar naam in Susan Sontag. Haar familie was Joods en van Litouwse en Poolse afkomst. Sontag studeerde af aan de Universiteit van Chicago en behaalde later haar masterdiploma in filosofie, literatuur en theologie aan de Harvard-universiteit. Ze was een productieve schrijver en een belangrijk intellectueel figuur in de Amerikaanse cultuur van de 20e eeuw, die bekend stond om haar essayistische werken over kunst, literatuur en cultuurkritiek. Ze overleed op 28 december 2004 in New York City.

Een van haar bekendste werken is “On Photography”, oorspronkelijk gepubliceerd in 1977.
“In Plato’s Cave” is de titel van een essay dat gepubliceerd werd in dit werk.

Het essay begint met een verwijzing naar Plato’s allegorie van de grot, waarin mensen in een grot leven en alleen de schaduwen op de muur zien die worden gecreëerd door een vuur achter hen. Volgens Plato symboliseert de grot de wereld van de zintuiglijke waarneming, die onvolledig en misleidend is, terwijl de wereld buiten de grot de wereld van de waarheid en de ideeën symboliseert.

Sontag gebruikt deze allegorie als metafoor voor de manier waarop fotografie onze waarneming van de wereld beïnvloedt. Ze betoogt dat fotografie ons de schaduwen van de werkelijkheid laat zien, in plaats van de werkelijkheid zelf. Fotografie creëert een gemedieerde werkelijkheid die beperkt is tot de selectie van het moment waarop de foto is genomen, en die onze perceptie van de werkelijkheid kan vervormen en manipuleren.

Sontag stelt dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, fotografie niet alleen een neutrale registratie van de werkelijkheid is, maar eerder een manier van zien en interpreteren. Fotografie selecteert, kadreert en bewaart momenten die anders verloren zouden gaan, en beïnvloedt zo de manier waarop we ons de wereld herinneren en begrijpen.

Kortom, in “In Plato’s Cave” maakt Sontag een kritische analyse van de manier waarop fotografie onze perceptie van de werkelijkheid vormt en beïnvloedt, en benadrukt ze de noodzaak van kritisch denken en bewustzijn bij het bekijken van foto’s.

Verder in “On Photography” gaat Sontag dieper in op de rol van fotografie in de moderne cultuur. Ze bespreekt onder andere de relatie tussen fotografie en waarheid, en stelt dat fotografie de neiging heeft om de werkelijkheid te manipuleren en te vervormen. Een ander belangrijk idee dat Sontag naar voren bracht, was dat fotografie ons kan helpen om de wereld beter te begrijpen en te ervaren. Door middel van fotografie kunnen we dingen zien die we anders misschien zouden missen, en kunnen we onze eigen percepties en ideeën over de wereld uitdagen en veranderen.

Een ander idee dat Sontag naar voren bracht, was dat fotografie niet alleen een middel is om de wereld te zien, maar ook een middel om te creëren. Fotografie kan een creatieve uitlaatklep zijn, en kan ons helpen om onze eigen visie op de wereld uit te breiden.

Ten slotte was Sontag ook kritisch over de manier waarop fotografie wordt gebruikt in de media en in de politiek. Ze merkte op dat fotografie vaak wordt gebruikt om politieke propaganda te creëren en om de publieke opinie te manipuleren. Door ons bewust te maken van deze praktijken, kunnen we beter begrijpen hoe fotografie onze perceptie van de wereld beïnvloedt en kunnen we kritischer denken over de beelden die we zien.

Een van de belangrijkste ideeën die Sontag naar voren bracht, was dat fotografie onze perceptie van de werkelijkheid verandert. Door de manier waarop fotografie werkt – namelijk door middel van het vastleggen van een momentopname van de werkelijkheid – kan het ons een heel ander beeld geven van de wereld dan we anders zouden hebben. Sontag merkte op dat we vaak de neiging hebben om fotografie te beschouwen als een objectieve weergave van de werkelijkheid, maar dat is niet altijd het geval. Fotografie kan de werkelijkheid vervormen of manipuleren, afhankelijk van wie de foto maakt, wat er wordt gefotografeerd en hoe de foto wordt gepresenteerd.

“Regarding the Pain of Others” is een boek geschreven door Susan Sontag en gepubliceerd in 2003. Het is een verzameling van essays die onderzoeken hoe we omgaan met afbeeldingen van pijn, geweld en lijden in onze moderne samenleving, met een speciale focus op fotografie.

In het boek onderzoekt Sontag hoe we omgaan met de stroom van beelden van geweld, oorlog en rampen die we dagelijks via de media te zien krijgen. Ze stelt dat de hoeveelheid van dergelijke beelden die we zien ons afgestompt heeft gemaakt voor de realiteit van pijn en lijden. Sontag vraagt zich af wat de morele implicaties zijn van het feit dat we deze beelden niet alleen bekijken, maar ook consumeren als entertainment.

Sontag bespreekt ook de ethiek van fotografie, in het bijzonder foto’s van oorlog en geweld. Ze analyseert hoe fotografen deze beelden selecteren en samenstellen en wat de impact van deze afbeeldingen is op de toeschouwer. Ze waarschuwt voor de gevaren van het gebruiken van beelden van lijden voor politieke doeleinden en de noodzaak om te erkennen dat deze beelden complex zijn en niet gemakkelijk te begrijpen.

“Regarding the Pain of Others” is een kritische reflectie op de manier waarop we beelden van pijn en lijden consumeren en begrijpen, en is een belangrijke bijdrage aan de discussie over de ethiek van beeldvorming en fotografie. Het boek blijft relevant in onze huidige wereld waar we nog steeds dagelijks worden blootgesteld aan een overvloed aan beelden van geweld en lijden.

Susan Sontag blijft een belangrijke invloedrijke denker op het gebied van fotografie en cultuurkritiek, en haar ideeën en essays hebben nog steeds relevantie voor wie geïnteresseerd is in fotografie en beeldcultuur.

Haar kritische blik op de rol van fotografie en de manier waarop het onze perceptie van de werkelijkheid vormgeeft, blijft relevant in de huidige beeldcultuur. Fotografie is inmiddels nog verder ontwikkeld en geëvolueerd, met de opkomst van digitale en mobiele fotografie en de verspreiding van beelden via sociale media en het internet. Maar de vragen die Sontag opwerpt in haar werk, zoals de verhouding tussen fotografie en de realiteit, de relatie tussen fotografie en macht, en de ethiek van het fotograferen, zijn nog steeds relevant.

Veel fotografen en critici hebben zich laten inspireren door het werk van Sontag en haar ideeën hebben bijgedragen aan het vormen van de hedendaagse fotografische praktijk en theorie.
Susan Sontag blijft daarom een belangrijk figuur in de geschiedenis en de ontwikkeling van fotografie, en haar werk kan nog steeds waardevol zijn voor wie zich wil verdiepen in de complexe en betekenisvolle relatie tussen fotografie en onze perceptie van de wereld.

Misschien vind je dit ook leuk

PEOPLE

Geschatte leestijd: < 1 minuut Kan je ze thuisbrengen?  Rajasthan, Kenia, Madagascar, SriLanka, Barcelona, Sint-Petersburg, Budapest, Lisabon, New-York, Ethiopië, Moskou.

MACROFOTOGRAFIE

Geschatte leestijd: < 1 minuut Volgende maand vliegen we richting Midden-Amerika voor onze tweede reis naar Costa Rica. Ik wil mijn rugzak zo licht mogelijk

NAPELS

Geschatte leestijd: 2 minuten Napels, de stad waar pizza’s geboren worden en waar je je ogen uitkijkt!  Hier zijn 7 redenen waarom je absoluut