Boedapest_25 VIERKANT

RECHT OP AFBEELDING

Geschatte leestijd: 3 minuten

Nee, ik heb deze Hongaarse dame geen toestemming gevraagd of ik haar op de foto mocht zetten. Ze zou me niet verstaan hebben. In ruil heb ik 50 eurocent in haar bekertje gedropt. Maar hoe zit het nu eigenlijk? Wat mag en wat mag niet?

GDPR EN HET RECHT OP AFBEELDING

Als straatfotograaf tracht je het leven in de publieke ruimte weer te geven. Het is dus vanzelfsprekend dat je dan vaak personen op de foto zet. Kan dat nog wel nu er zoveel te doen is rond privacy en persoonsgegevens? Je zal rekening moeten houden met het recht op afbeelding en met de GDPR-wetgeving.

RECHT OP AFBEELDING

Het recht op afbeelding houdt twee dingen in die nauw met elkaar verbonden zijn. Ieder voor zich mag beslissen of er een foto van hem wordt gemaakt en hoe en wanneer die foto mag gebruikt.
Als fotograaf moet je dus de toestemming vragen of je iemand op de foto mag zetten en afspreken wat er met die foto mag gebeuren en wat niet.
Gebruik je een foto enkel voor jezelf dan hoef je geen rekening te houden met de GDPR-wetgeving. Ga je die foto verspreiden bijvoorbeeld op je website, op facebook of op Instagram dan treedt de GDPR-wetgeving in werking.
In beide gevallen geldt steeds het recht op afbeelding. Als een persoon weigert om gefotografeerd te worden dan komt er geen foto. Of die foto voor eigen gebruik is of om verspreid te worden, verandert niets aan de zaak.

GDPR-WETGEVING

De GDPR beschermt alle informatie waarmee je een persoon kan identificeren. Aan de hand van een foto kan je altijd iemand identificeren en daarom behoren foto’s tot de persoonsgegevens en vallen foto’s van personen onder de GDPR-wetgeving. Wat houdt de gegevensbescherming in? Je moet de toestemming hebben om de foto te gebruiken, je moet de foto veilig en niet langer dan nodig bewaren en je moet de persoon informeren over het gebruik van de foto.
Je zal dus de rechten van de gefotografeerde persoon moeten respecteren, de foto veilig moeten bewaren en niet langer dan nodig.

GERICHTE FOTO’S

Neem je een foto van een groep reizigers die van de trein stappen dan moet je niet aan iedereen toestemming gaan vragen. Dat komt omdat er bij foto’s een onderscheid gemaakt wordt tussen gerichte en niet-gerichte foto’s.

Bij een gerichte foto staat de geportretteerde duidelijk herkenbaar in beeld. Zij zijn duidelijk het onderwerp van de foto.
Voor deze foto’s moet altijd toestemming gevraagd worden.

NIET-GERICHTE FOTO’S

Bij niet-gerichte foto’s zijn personen (veel of weinig) niet het hoofdonderwerp van de foto en de personen zijn niet of nauwelijks herkenbaar. Het gaat meestal om sfeerbeelden, zoals de treinreizigers dir van de trein stappen. Voor niet-gerichte foto’s moet je geen toestemming vragen. Als iemand je komt vertellen dat hij niet op de foto wil, dan mag de foto niet gemaakt worden.

GERICHT OF NIET-GERICHT

Het is een grijze zone en voor interpretatie vatbaar. Het is niet omdat in een groep iemand herkenbaar is dat je foto plots een gerichte foto wordt. Er zijn andere factoren die een rol spelen. Bijvoorbeeld het doel van de fotograaf, wat is het hoofdonderwerp van de foto, hoeveel mensen staan er nog mee op de foto.
Misschien is het een goede gewoonte om als het kan altijd te informeren of het beeld mag gebruikt worden. Iemand die duidelijk poseert voor je foto heeft stilzwijgend toestemming gegeven. Het hoeft dus niet altijd schriftelijk, wat bij studiowerk de algemene regel is. Voorbeeldformulieren vind je vlot op het internet.

Misschien vind je dit ook leuk

Elliott Erwitt

ELLIOTT ERWITT

Geschatte leestijd: 2 minuten Eliot Erwitt, een meesterlijke fotograaf bekend om zijn treffende beelden, heeft de wereld betoverd met zijn unieke

Larry Fink

LARRY FINK

Geschatte leestijd: 2 minuten Larry Fink, geboren op 28 maart 1941, is een invloedrijke Amerikaanse fotograaf die bekend staat om zijn

SAUL LEITER

Geschatte leestijd: 2 minuten Ik loop al een tijdje te peinzen waar ik naartoe wil met mijn fotografie. En dan loop

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x