sigarettenmeisjes vierkant

SIGARETTENMEISJES

Het eindpunt van onze reis door China was Shanghai. We genoten van de skyline van Pudong aan de overkant van de Yangtze river en van de superdrukke Nanjing Street waar elk Westers merk luxueus aanwezig was. Daarna lieten we de wereldstad voor wat ze waard was en trokken met een lokale gids naar Suzhou, een prachtig waterdorp.

Maar ik dwaal af, terug naar de sigarettenmeisjes. De jaren 1920 tot 1930 worden beschreven als de “gouden eeuw” van Shanghai. De stad was  kosmopolitische en welvarend en stond bekend om haar levendige cultuur, mode en architectuur. De stad was een centrum van handel en zaken, en er ontstonden nieuwe vormen van kunst en literatuur die de traditionele Chinese cultuur vermengden met invloeden uit het Westen.

Ik had gelezen over de tijd van de “sigarettenmeisjes” en de Shanghai-posters die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw. In die tijd werden sigarettenmeisjes vaak gebruikt in advertenties voor sigaretten en andere tabaksproducten. De Shanghai-posters verwijzen naar een specifieke stijl van posters die populair waren in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw. Deze posters werden vooral gemaakt in Shanghai en waren zeer kleurrijk en artistiek. Veel van deze posters toonden afbeeldingen van glamoureuze en verleidelijke vrouwen in exotische outfits, en hun afbeeldingen werden gebruikt om de verkoop van tabaksproducten te stimuleren.

Hoewel de tabaksindustrie een belangrijke economische sector is in China en de regering een belangrijke aandeelhouder is van de twee grootste tabaksbedrijven in het land, is tabaksreclame sinds 1995 grotendeels gereguleerd en zijn alle vormen van tabaksreclame verboden in de Chinese media, inclusief tv, radio, kranten, tijdschriften en billboards. Verkoop van tabaksproducten aan minderjarigen is beperkt en er zijn waarschuwingslabels verplicht op tabaksverpakkingen.

Tegenwoordig is het gebruik van sigarettenmeisjes en de stijl van Shanghai-posters controversieel vanwege de manier waarop vrouwen werden afgebeeld en gebruikt in de reclame-industrie. Het wordt nu gezien als seksistisch en schadelijk voor de perceptie van vrouwen.

En alhoewel het nu verboden is om sigarettenmeisjes in de reclame en marketing van tabaksproducten te gebruiken worden posters met sigarettenmeisjes als souvenirs nog altijd verkocht aan toeristen.

Wij zijn er ons natuurlijk van bewust dat deze afbeeldingen niet representatief zijn voor de diversiteit van vrouwen en meisjes in China en daarbuiten, en het is belangrijk om te streven naar meer inclusieve en respectvolle vertegenwoordiging van vrouwen in de media.

Ondanks dat heb ik een poster met een sigarettenmeisje gekocht. Omdat ze zo mooi zijn meneer, de posters.

Misschien vind je dit ook leuk

Elliott Erwitt

ELLIOTT ERWITT

Geschatte leestijd: 2 minuten Eliot Erwitt, een meesterlijke fotograaf bekend om zijn treffende beelden, heeft de wereld betoverd met zijn unieke

Larry Fink

LARRY FINK

Geschatte leestijd: 2 minuten Larry Fink, geboren op 28 maart 1941, is een invloedrijke Amerikaanse fotograaf die bekend staat om zijn

SAUL LEITER

Geschatte leestijd: 2 minuten Ik loop al een tijdje te peinzen waar ik naartoe wil met mijn fotografie. En dan loop

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x